вівторок, 16 лютого 2016 р.

ІКТ на уроках біології

Основним завданням сучасної освіти є розвиток особистості учнів, а не тільки передача знань. Гуманізація навчання передбачає ціннісне відношення до особистісних проявів учнів. Знання стали не метою, а способом розвитку особистості.
В той же час спостерігається зниження зацікавленості учнів до вивчення природничих наук, що не може не турбувати вчителів, оскільки саме ці науки формують наукове сприйняття оточуючого світу та сприяють формуванню особистості.
Однією з причин означеної проблеми є те, що наочні посібники, які збереглися в кабінетах біології застаріли, а значення наочності під час викладання біології загальновизнана. Наочність – один з основних принципів дидактики. Необхідність конкретно-чуттєвої опори була обґрунтована ще Я.Каменським та розвинута К.Д.Ушинським, який підкреслював значення наочності для розвитку спостережливості, уваги, мови та мислення учнів.
Другою причиною є стрімка інформатизація суспільства. Можна впевнено говорити про те, що інформатизація охопила всі сфери діяльності людства, в тому числі освіту. Сучасні діти все менше звертаються за інформацією до книг, а намагаються її отримати з комп’ютера.
Розв’язати ці проблеми в значній мірі дозволяє використання інформаційних технологій. Сучасні педагогічні програмові засоби дозволяють донести до учнів великий потік інформації, акцентувати їх увагу на важливих об’єктах за рахунок фрагментарної подачі матеріалу. При цьому використовується всі переваги ІКТ, які полягають у взаємозв’язку декількох компонентів: тексту, малюнка, анімації, звукового супроводу та ін.
За способом використання ІКТ (по О.Г.Козленко) виділяють наступні типи уроків.
- уроки, на яких комп’ютер використовується в демонстраційному режимі: один комп’ютер, проектор, екран;
- уроки, на яких комп’ютер використовується в індивідуальному режимі: урок в комп’ютерному класі без виходу в Інтернет;
- уроки, на яких комп’ютер використовується в індивідуальному режимі: урок в комп’ютерному класі з виходом в Інтернет.
В своїй практиці я найчастіше використовую уроки першого типу, оскільки два останніх пов’язані зі значними труднощами, які залежать не тільки від вчителя: обмежена кількість робочих місць в комп’ютерному класі, накладки в розкладі занять тощо.
Протягом останніх п’яти років я активно формую власний комп’ютерний банк даних для кожної паралелі. «Методична» папка кожного біологічного курсу містить:
- навчальна програма;
- критерії оцінки знань та вмінь учнів;
- календарно-тематичне планування;
- плани-конспекти уроків;
- презентації до окремих уроків;
- ілюстративний матеріал;
- картки із завданнями різної складності для організації самостійної індивідуальної та групової роботи;
- тестові завдання;
- тексти контрольних робіт;
- інструкції щодо виконання лабораторних та практичних робіт.
До найбільш ефективних форм представлення навчального матеріалу на уроках слід віднести мультимедійні презентації. Метою такого представлення інформації є формування у школярів системи мислеобразів, скорочення часу на пояснення, попередження фізичної та психологічної втоми.
Мультимедіа (muti – багато, media – способи, можливості) – це представлення об’єктів та процесів не традиційним текстовим описом, а за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку, тобто з використанням всіх відомих на сьогодні форм.
Презентація дає можливість вчителю проявити творчість, індивідуальність, попередити формальний підхід до проведення уроку. Вона дозволяє представити навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічній послідовності. Під час використання презентацій задіяні різні канали сприйняття учнів, що дозволяє закласти інформацію не тільки у фактографічному, а й в асоціативному вигляді в пам'ять учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар